Why did Yocheved decide to put Moses in the Nile over submitting to authorities?












5














In Exodus 2:3, baby Moses's mother, unable to further hide him from the authorities, puts him in a box in or near the river.



[Chances are] An abandoned baby will soon die.



How could / why did she trade in the likelihood that the authorities would find and kill him for her causing his certain death?










share|improve this question
























  • h/t chat.stackexchange.com/transcript/message/48308924#48308924
    – msh210
    9 hours ago
















5














In Exodus 2:3, baby Moses's mother, unable to further hide him from the authorities, puts him in a box in or near the river.



[Chances are] An abandoned baby will soon die.



How could / why did she trade in the likelihood that the authorities would find and kill him for her causing his certain death?










share|improve this question
























  • h/t chat.stackexchange.com/transcript/message/48308924#48308924
    – msh210
    9 hours ago














5












5








5







In Exodus 2:3, baby Moses's mother, unable to further hide him from the authorities, puts him in a box in or near the river.



[Chances are] An abandoned baby will soon die.



How could / why did she trade in the likelihood that the authorities would find and kill him for her causing his certain death?










share|improve this question















In Exodus 2:3, baby Moses's mother, unable to further hide him from the authorities, puts him in a box in or near the river.



[Chances are] An abandoned baby will soon die.



How could / why did she trade in the likelihood that the authorities would find and kill him for her causing his certain death?







moshe-rabbeinu pikuachnefesh-danger-life parashas-shemos baby-infant






share|improve this question















share|improve this question













share|improve this question




share|improve this question








edited 44 mins ago









Al Berko

4,441426




4,441426










asked 9 hours ago









msh210

47.5k1189276




47.5k1189276












  • h/t chat.stackexchange.com/transcript/message/48308924#48308924
    – msh210
    9 hours ago


















  • h/t chat.stackexchange.com/transcript/message/48308924#48308924
    – msh210
    9 hours ago
















h/t chat.stackexchange.com/transcript/message/48308924#48308924
– msh210
9 hours ago




h/t chat.stackexchange.com/transcript/message/48308924#48308924
– msh210
9 hours ago










1 Answer
1






active

oldest

votes


















7














R. Avraham Ibn Ezra seems to say that she put him in the river not because that would save him but so that she shouldn't have to witness his death:




ויוכבד עשתה זאת כי אמרה אל אראה במות הילד




R. Yosef Ibn Kaspi argues that it is better to choose the possible death than the certain death, and keeping him at home would have led to certain death while placing him in the river allows the possibility of someone saving him:




ואין לשאול למה עשתה זה כי אין לה עצה טובה ממנה כי הנער בביתה היה המות בצוארו ואין עוד מר ממות כל שכן כי להיותו חוץ מביתה ואין יודע בן מי הוא העלם הנה ההנצל לו מהמות אפשרי לו גם אף על פי שיודע שהוא מילדי העברים כמו שראינו שקרה [כן] ובכלל כי המות הכרחי לו בהיותו בית אמו והוא אפשריי לו בהיותו חוצה וראוי להרחיק בזה ההכרחי ולבחור באפשרי




Similarly, Ralbag writes that we learn from this incident that it is important to not give up in a precarious situation, and still attempt to reach a slightly better resolution. To this end Moshe's mother did everything possible to ensure that he would have the possibility of surviving, even if only for a short amount of time more than he would have survived at home:




התועלת הראשון הוא במידות והוא שאין ראוי לאדם שיתרשל מההשתדלות בהצלה לפי מה שאפשר ואף על פי שיהיה הפגע באופן שיחשוב שלא יתכן שישלם לו ממנו ההצלה הלא תראה כי אם משה כאשר ראתה שלא יכלה עוד להצפין בנה לא נתרשלו ידיה מפני זה מהשתדל בהצלתו לפי מה שאפשר לה ולזה שמה אותו בסוף על שפת היאור תוך התיבה אשר התקינה לו שימלט בה מסכנת הטביעה והתיבה היתה נסתרת תוך הגמי אשר שם כדי שלא יראה אותה אדם ואף על פי שלא היה יכול להיות שם בזולת מזון הנה לא נמנעה מפני זה מלשית אותו שם כדי שתרחיק מיתתו זמן מה ואולי תוך הזמן ההוא ימצא לה עזר מהצרה הזאת או תלך בלילה להניקו שם ולזאת הסיבה נתיצבה אחותו מרחוק לדעה מה עשה לו כי אם ימצא שם אולי תוכל להשיג עם מוצאו בהשתדלותה הטוב שלא יזיק לו




R. Yaakov Tzvi Mecklenberg similarly argues that keeping him at home would have led to certain death, while putting him in the river leaves open the possibility of some merciful person saving him:




כי בהיותו בביתה ימות וודאי ובהוציאה אותו יש אפשר להנצל אולי ימצאהו איש חונן ויחמול עליו







share|improve this answer

















  • 1




    Many thanks, Alex!
    – msh210
    5 hours ago










  • You excel in finding sources, no doubt! But it all seems begging the question, since we know the result we will justify it anyway.
    – Al Berko
    48 mins ago



















1 Answer
1






active

oldest

votes








1 Answer
1






active

oldest

votes









active

oldest

votes






active

oldest

votes









7














R. Avraham Ibn Ezra seems to say that she put him in the river not because that would save him but so that she shouldn't have to witness his death:




ויוכבד עשתה זאת כי אמרה אל אראה במות הילד




R. Yosef Ibn Kaspi argues that it is better to choose the possible death than the certain death, and keeping him at home would have led to certain death while placing him in the river allows the possibility of someone saving him:




ואין לשאול למה עשתה זה כי אין לה עצה טובה ממנה כי הנער בביתה היה המות בצוארו ואין עוד מר ממות כל שכן כי להיותו חוץ מביתה ואין יודע בן מי הוא העלם הנה ההנצל לו מהמות אפשרי לו גם אף על פי שיודע שהוא מילדי העברים כמו שראינו שקרה [כן] ובכלל כי המות הכרחי לו בהיותו בית אמו והוא אפשריי לו בהיותו חוצה וראוי להרחיק בזה ההכרחי ולבחור באפשרי




Similarly, Ralbag writes that we learn from this incident that it is important to not give up in a precarious situation, and still attempt to reach a slightly better resolution. To this end Moshe's mother did everything possible to ensure that he would have the possibility of surviving, even if only for a short amount of time more than he would have survived at home:




התועלת הראשון הוא במידות והוא שאין ראוי לאדם שיתרשל מההשתדלות בהצלה לפי מה שאפשר ואף על פי שיהיה הפגע באופן שיחשוב שלא יתכן שישלם לו ממנו ההצלה הלא תראה כי אם משה כאשר ראתה שלא יכלה עוד להצפין בנה לא נתרשלו ידיה מפני זה מהשתדל בהצלתו לפי מה שאפשר לה ולזה שמה אותו בסוף על שפת היאור תוך התיבה אשר התקינה לו שימלט בה מסכנת הטביעה והתיבה היתה נסתרת תוך הגמי אשר שם כדי שלא יראה אותה אדם ואף על פי שלא היה יכול להיות שם בזולת מזון הנה לא נמנעה מפני זה מלשית אותו שם כדי שתרחיק מיתתו זמן מה ואולי תוך הזמן ההוא ימצא לה עזר מהצרה הזאת או תלך בלילה להניקו שם ולזאת הסיבה נתיצבה אחותו מרחוק לדעה מה עשה לו כי אם ימצא שם אולי תוכל להשיג עם מוצאו בהשתדלותה הטוב שלא יזיק לו




R. Yaakov Tzvi Mecklenberg similarly argues that keeping him at home would have led to certain death, while putting him in the river leaves open the possibility of some merciful person saving him:




כי בהיותו בביתה ימות וודאי ובהוציאה אותו יש אפשר להנצל אולי ימצאהו איש חונן ויחמול עליו







share|improve this answer

















  • 1




    Many thanks, Alex!
    – msh210
    5 hours ago










  • You excel in finding sources, no doubt! But it all seems begging the question, since we know the result we will justify it anyway.
    – Al Berko
    48 mins ago
















7














R. Avraham Ibn Ezra seems to say that she put him in the river not because that would save him but so that she shouldn't have to witness his death:




ויוכבד עשתה זאת כי אמרה אל אראה במות הילד




R. Yosef Ibn Kaspi argues that it is better to choose the possible death than the certain death, and keeping him at home would have led to certain death while placing him in the river allows the possibility of someone saving him:




ואין לשאול למה עשתה זה כי אין לה עצה טובה ממנה כי הנער בביתה היה המות בצוארו ואין עוד מר ממות כל שכן כי להיותו חוץ מביתה ואין יודע בן מי הוא העלם הנה ההנצל לו מהמות אפשרי לו גם אף על פי שיודע שהוא מילדי העברים כמו שראינו שקרה [כן] ובכלל כי המות הכרחי לו בהיותו בית אמו והוא אפשריי לו בהיותו חוצה וראוי להרחיק בזה ההכרחי ולבחור באפשרי




Similarly, Ralbag writes that we learn from this incident that it is important to not give up in a precarious situation, and still attempt to reach a slightly better resolution. To this end Moshe's mother did everything possible to ensure that he would have the possibility of surviving, even if only for a short amount of time more than he would have survived at home:




התועלת הראשון הוא במידות והוא שאין ראוי לאדם שיתרשל מההשתדלות בהצלה לפי מה שאפשר ואף על פי שיהיה הפגע באופן שיחשוב שלא יתכן שישלם לו ממנו ההצלה הלא תראה כי אם משה כאשר ראתה שלא יכלה עוד להצפין בנה לא נתרשלו ידיה מפני זה מהשתדל בהצלתו לפי מה שאפשר לה ולזה שמה אותו בסוף על שפת היאור תוך התיבה אשר התקינה לו שימלט בה מסכנת הטביעה והתיבה היתה נסתרת תוך הגמי אשר שם כדי שלא יראה אותה אדם ואף על פי שלא היה יכול להיות שם בזולת מזון הנה לא נמנעה מפני זה מלשית אותו שם כדי שתרחיק מיתתו זמן מה ואולי תוך הזמן ההוא ימצא לה עזר מהצרה הזאת או תלך בלילה להניקו שם ולזאת הסיבה נתיצבה אחותו מרחוק לדעה מה עשה לו כי אם ימצא שם אולי תוכל להשיג עם מוצאו בהשתדלותה הטוב שלא יזיק לו




R. Yaakov Tzvi Mecklenberg similarly argues that keeping him at home would have led to certain death, while putting him in the river leaves open the possibility of some merciful person saving him:




כי בהיותו בביתה ימות וודאי ובהוציאה אותו יש אפשר להנצל אולי ימצאהו איש חונן ויחמול עליו







share|improve this answer

















  • 1




    Many thanks, Alex!
    – msh210
    5 hours ago










  • You excel in finding sources, no doubt! But it all seems begging the question, since we know the result we will justify it anyway.
    – Al Berko
    48 mins ago














7












7








7






R. Avraham Ibn Ezra seems to say that she put him in the river not because that would save him but so that she shouldn't have to witness his death:




ויוכבד עשתה זאת כי אמרה אל אראה במות הילד




R. Yosef Ibn Kaspi argues that it is better to choose the possible death than the certain death, and keeping him at home would have led to certain death while placing him in the river allows the possibility of someone saving him:




ואין לשאול למה עשתה זה כי אין לה עצה טובה ממנה כי הנער בביתה היה המות בצוארו ואין עוד מר ממות כל שכן כי להיותו חוץ מביתה ואין יודע בן מי הוא העלם הנה ההנצל לו מהמות אפשרי לו גם אף על פי שיודע שהוא מילדי העברים כמו שראינו שקרה [כן] ובכלל כי המות הכרחי לו בהיותו בית אמו והוא אפשריי לו בהיותו חוצה וראוי להרחיק בזה ההכרחי ולבחור באפשרי




Similarly, Ralbag writes that we learn from this incident that it is important to not give up in a precarious situation, and still attempt to reach a slightly better resolution. To this end Moshe's mother did everything possible to ensure that he would have the possibility of surviving, even if only for a short amount of time more than he would have survived at home:




התועלת הראשון הוא במידות והוא שאין ראוי לאדם שיתרשל מההשתדלות בהצלה לפי מה שאפשר ואף על פי שיהיה הפגע באופן שיחשוב שלא יתכן שישלם לו ממנו ההצלה הלא תראה כי אם משה כאשר ראתה שלא יכלה עוד להצפין בנה לא נתרשלו ידיה מפני זה מהשתדל בהצלתו לפי מה שאפשר לה ולזה שמה אותו בסוף על שפת היאור תוך התיבה אשר התקינה לו שימלט בה מסכנת הטביעה והתיבה היתה נסתרת תוך הגמי אשר שם כדי שלא יראה אותה אדם ואף על פי שלא היה יכול להיות שם בזולת מזון הנה לא נמנעה מפני זה מלשית אותו שם כדי שתרחיק מיתתו זמן מה ואולי תוך הזמן ההוא ימצא לה עזר מהצרה הזאת או תלך בלילה להניקו שם ולזאת הסיבה נתיצבה אחותו מרחוק לדעה מה עשה לו כי אם ימצא שם אולי תוכל להשיג עם מוצאו בהשתדלותה הטוב שלא יזיק לו




R. Yaakov Tzvi Mecklenberg similarly argues that keeping him at home would have led to certain death, while putting him in the river leaves open the possibility of some merciful person saving him:




כי בהיותו בביתה ימות וודאי ובהוציאה אותו יש אפשר להנצל אולי ימצאהו איש חונן ויחמול עליו







share|improve this answer












R. Avraham Ibn Ezra seems to say that she put him in the river not because that would save him but so that she shouldn't have to witness his death:




ויוכבד עשתה זאת כי אמרה אל אראה במות הילד




R. Yosef Ibn Kaspi argues that it is better to choose the possible death than the certain death, and keeping him at home would have led to certain death while placing him in the river allows the possibility of someone saving him:




ואין לשאול למה עשתה זה כי אין לה עצה טובה ממנה כי הנער בביתה היה המות בצוארו ואין עוד מר ממות כל שכן כי להיותו חוץ מביתה ואין יודע בן מי הוא העלם הנה ההנצל לו מהמות אפשרי לו גם אף על פי שיודע שהוא מילדי העברים כמו שראינו שקרה [כן] ובכלל כי המות הכרחי לו בהיותו בית אמו והוא אפשריי לו בהיותו חוצה וראוי להרחיק בזה ההכרחי ולבחור באפשרי




Similarly, Ralbag writes that we learn from this incident that it is important to not give up in a precarious situation, and still attempt to reach a slightly better resolution. To this end Moshe's mother did everything possible to ensure that he would have the possibility of surviving, even if only for a short amount of time more than he would have survived at home:




התועלת הראשון הוא במידות והוא שאין ראוי לאדם שיתרשל מההשתדלות בהצלה לפי מה שאפשר ואף על פי שיהיה הפגע באופן שיחשוב שלא יתכן שישלם לו ממנו ההצלה הלא תראה כי אם משה כאשר ראתה שלא יכלה עוד להצפין בנה לא נתרשלו ידיה מפני זה מהשתדל בהצלתו לפי מה שאפשר לה ולזה שמה אותו בסוף על שפת היאור תוך התיבה אשר התקינה לו שימלט בה מסכנת הטביעה והתיבה היתה נסתרת תוך הגמי אשר שם כדי שלא יראה אותה אדם ואף על פי שלא היה יכול להיות שם בזולת מזון הנה לא נמנעה מפני זה מלשית אותו שם כדי שתרחיק מיתתו זמן מה ואולי תוך הזמן ההוא ימצא לה עזר מהצרה הזאת או תלך בלילה להניקו שם ולזאת הסיבה נתיצבה אחותו מרחוק לדעה מה עשה לו כי אם ימצא שם אולי תוכל להשיג עם מוצאו בהשתדלותה הטוב שלא יזיק לו




R. Yaakov Tzvi Mecklenberg similarly argues that keeping him at home would have led to certain death, while putting him in the river leaves open the possibility of some merciful person saving him:




כי בהיותו בביתה ימות וודאי ובהוציאה אותו יש אפשר להנצל אולי ימצאהו איש חונן ויחמול עליו








share|improve this answer












share|improve this answer



share|improve this answer










answered 9 hours ago









Alex

17.9k4392




17.9k4392








  • 1




    Many thanks, Alex!
    – msh210
    5 hours ago










  • You excel in finding sources, no doubt! But it all seems begging the question, since we know the result we will justify it anyway.
    – Al Berko
    48 mins ago














  • 1




    Many thanks, Alex!
    – msh210
    5 hours ago










  • You excel in finding sources, no doubt! But it all seems begging the question, since we know the result we will justify it anyway.
    – Al Berko
    48 mins ago








1




1




Many thanks, Alex!
– msh210
5 hours ago




Many thanks, Alex!
– msh210
5 hours ago












You excel in finding sources, no doubt! But it all seems begging the question, since we know the result we will justify it anyway.
– Al Berko
48 mins ago




You excel in finding sources, no doubt! But it all seems begging the question, since we know the result we will justify it anyway.
– Al Berko
48 mins ago



Popular posts from this blog

Eastern Orthodox Church

Zagreb

Understanding the information contained in the Deep Space Network XML data?